Tuesday, June 11, 2013

Kyoto


Dag 6. Lämnar Tokyo och åker till den gamla kejsarstaden Kyoto med snabbtåget Shinkansen, tyvärr fanns det endast rökplatser kvar på tåget men vi härdade ut i 2 timmar och 40 minuter då vi kom fram till Kyoto. Under hela resan så vi nästan endast hus på hus och där emellan risfält. På nästan varje grön plätt som finns så odlar man ris även inne i städerna. Väl framme i Kyoto tog vi taxi till vårt hotell Kyoto Hotel Okura 4++++, mycket fint.
Efter en snabb duschning så tog vi tunnelbanan till Nijo Castel som är en gammal fästning som började att byggas 1603 under shogun Tokugawa Ielysa (1543-1616) och där finns det "sjungande golvet" som låter som näktergalssång när man går på det. Både jag och Daniel hörde detta när vi gick på golvet. Det fanns mycket att se om hur Shogun levde och det folk som fanns omkring honom, dåde hovfolk och ministrar.




Vi blev ganska trötta då det var varmt och fuktigt fast vi hade kortbyxor och tunna tröjor. Vi var ganska hungriga då vi inte hade ätit något sedan vi  gick på tåget i Tokyo på morgonen.Det finns så mycket att se av det gamla Kyoto som det nya, efter tag upplevar man att palatsen och helgedommarna nästan ser likadana ut och det är svårt att skilja dem ifrån från varandra . Ibland shintotempel och ibland budisttempel
Sedan blev Daniel trött och "vilade" på rummet och jag gick ut på jakt för att köpa strumpor. Under min vadnring i Kyoto såg jag mycket trånga gator som var fulla med små butiker som sålde sovenier och andra saker. Jag fick även tag på "mina" strumpor men det år svårt att få rätt storlek de har mest små eller medium, mindre sällan large och finns det är utbudet mycket begränsat..
Senare på kvällen skulle vi gå på en restaurant som hade en  * i Guide Michelin som jag hade bokat redan i Tokyo men något gick fel. Daniel trodde att jag hade bokat en annan restaurant och vi hittade den inte först, taxin fick åka två gånger och när vi äntligen kom fram visade sig att den var stängd. Med sänkta huvuden gick vi hemåt men efter några 100 m fick Daniel syn på enrestarung som var öppen och som visade sig att den också hade en * i guide Michelin och där gick vi in och hade en mycket trevlig kväll med god mat och dryck.
Nu sitter vi i vårt lyxrum och myser, det vill säga Daniel håller på med sin "padda" och jag försöker skriva min första blogg.
I morgon bitti kl 10.36 lämnar vi Kyoto med Shinkansen för att åka till Hirosima.
God natt önskar Daniel och Nisse

/Nisse

No comments:

Post a Comment